tisdag 6 oktober 2009

Var bil får sin mil..

Läste Ingemars blogg på VK o från det ena till det andra...

Bilar, nya gamla, små o stora..okej vi kan inte vara
utan dom av olika anledningar = stort problem..
Gamla jänkare är lätta att försvara. dom är redan
Wabi sabi, återanvändning är i ropet, avgasrening
finns att montera in o dom körs inte många mil per
år av sina ägare som vill att dom ska bestå för
evigt, okej, kanske en milbegränsning för säkerhets
skull, dom får finnas i facket privat nöjje..
Du kan va lugn Ingemar..
Bilindustrin verkar ha vaknat, ivafall utanför Sverige..
o kämpar tappert för allt energisnålare o miljövänligare
bilar, men fortfarande ska dom klara minnst 200 knyck
vilket gör att vissa problem kvarstår.
Samåkning borde bli en faktor att räkna in när staten
delar ut resebidrag, det vore inte mer än rätt..
Kollektivtrafiken, här uppe är den tragisk, också en
viktig prioritering av våra politiker..

Så dags för den stora förvirringen, SUV o liknande
missfoster, ok om man verkligen har behov att ett
fyrhjulsdrivet monster i jobbet men Herr Olsson
på Sveagatan som har liten skruv o mycket pengar...
Hallå..vad tänker han på...
Hans fru klarar inte ens av att fickparkera jätteburken
(sann historia, fast i Vännäs) kanske inte han själv heller..
Ingen vanlig männisch behöv en sån bil, sååå om
nu dom som har behov av ett sådant fordon, då tänker jag
på folk som har jobb där dom måste ta sig fram överallt,
i ur o skur, med utrustning i bilen (tex vår veterinär)
kunde söka dispans..
Varför inte låta behovspröva saken...
För att få äga ett bilmonster som dessutom är en stor
trafikfara för medtrafikanter, ska man ha mycket
nödvändiga o tunga skäl för godkännande av innehav..
eller hur dom nu uttrycker sig hos myndigheterna,
ni förstår vad jag menar..
Det borde lösa en stor del av SUVsoppan o ni som har
pengar o faktiskt kan köpa precis vad ni vill, varför inte
bli riktigt hippa o köra det senaste miljövänligaste som
bilindustrin kan erbjuda, ni KAN ju välja...

4 kommentarer:

  1. Joho, håller med, det är löjligt med SUV ar och andra monster i stan. Sen finns dem som tar detr som det kommer o grejar vintrar och halka med minibilar, eloge till dem. Många tycker nog att jag borde skämmas, köra en xc70, borde jag inte va gott föredöme? Men när jag kört fast i slask för 30:e gången med v50 (etanol....) vart jag arg och bytte till xc70, mycket för säkerhetens skull för mitt barn och jag. Den var ju bra att ha när jag skulle mjölka 110 kossor kl tre på natten då det var oplogat, så ja tack till behovsprövning! (Oj vilken roman det blev...)

    SvaraRadera
  2. Det finns folk som har bilar för att dom är snygga inte för att de är nödvändigt.
    Bilar är inte bara till för transport!
    Te,x jag vill ha en chrysler 300C

    http://www.google.se/search?hl=sv&source=hp&q=chrysler+300c&meta=&rlz=1R2GGLL_sv&aq=2&oq=chrysler

    Min dröm bil




    Ps Men de finns dom som bara vill ha en KUK-förlängare



    /Andruska :P

    SvaraRadera
  3. Behovsprövning....ja....det skulle kunna vara nåt. Jag har mer än en gång fascinerats över dessa suv:ar som cruisar runt i stan och varenda gång har jag undrat över hur ofta de faktiskt används till terrängkörning. Dessvärre är nog många en statussymbol.

    SvaraRadera
  4. Vet du, jag tycker att vindsnurrorna är vackra jag med. Har aldrig förstått folk som protesterar mot dom. De är inte anskrämliga och de är miljövänliga. Vad är problemet? ;)

    SvaraRadera