fredag 2 oktober 2009

Hur ser man skillnaden mellan en hjärna o en igelkott i 120 knyck?..

För en 25 år sen, bodde jag ett tag i "storstan", vi
brukade köra runt o se oss omkring.
För att komma ut på landet var man tvungen att
bitvis köra på större vägar.
Då hände det sig titt som tätt att det låg döda
djur på vägen, kvarlämnade av den som kört över det.
Jag var mäkta upprörd, det är ju för f-n inte autobahn,
nog skulle man kunna stanna o ta det döda djuret av
vägen, göra det bästa av eländet.
Nää, låt det ligga, ingen tanke på att det kanske inte
är riktigt dött utan ligger där o lider.
Ingen tanke på att ett dött djur lockar dit andra djur
som ser lätt fångad föda, snacka om fälla..
Många gånger har jag tagit undan djur från vägen
som andra har kört över...
Åååå, jag skröt över att, hemma i Norrland där lämnade
ingen nåt dött efter sig på vägen, där tog man sitt ansvar.
Men ack vad jag bedrog mig, senaste gångerna jag åkt in
till Umeå har det legat minst ett dött djur efter vägen..
Kör vi så fort nuförtin att vi kört om oss själva....
Eller har vi kört över oss själva, vem vet, ingen verkar
tänka längre, kanske det ligger en o annan hjärna efter
vägen som ingen ser, det var väl bara en död igelkott..
den ännu levande
katten Toddy som jag hoppas ska leva för evigt.

1 kommentar:

  1. Åh, vad jag håller med dig om det där med stackars djuren... Jag brukar också stanna och ta bort dem för det känns som skändning mot deras kroppar att de ligger och blir överkörda gång på gång. Fattar inte hur vissa verkar roade av att "pricka" djur, gräsligt...

    SvaraRadera