söndag 18 oktober 2009

EFS från morgon till kväll.

08.35 söndagen den 18/10...
Ser ut på ett fantastiskt vackert höstlandskap.
Det är plus 2.6 grader men frosten ligger kvar
på marken o hindrar det kulörta..
Mår inte bra idag men det var väntat..
Gårdagen var verkligen tuff, men intressant..
Bilturen till Skeå, gick bra vi var där i god tid
fast vi körde runt i Skråm o kollade mm..

Hoppas att han fick med sin kära toppluva...
.
Hjalmar skulle ha sin sista stund i Landskyrkans
gravkapell, nästan hela tjocka släkten var där,
det är inte så många kvar..
Farbror Alf, min favvofarbror kände inte igen mig
först, fick mig att skämmas, det är verkligen inte
nyss jag hälsade på honom..
Fina farbror Alf.
.
Sonjas mysiga Pitepojkar var där o några grannar
o vänner till Hjalmar..
Grannar o Stina..
.
Kvinnan som höll i begravningen var varm o go
o gjorde dagen trevlig o trivsam..
Hjalmar som aldrig slutar förvåna..visade sig ha en
bästis sen 21 år vid namn Stina, gissar att hon
var drygt 50, dom två hade haft ständig kontakt
o pratat om allt, det var en minst sagt märklig
situation, men i mina ögon riktigt roande o trevlig.
Hon var känslosam o öppen o en god talare, skulle tro
att Hjalmar har haft stor glädje av sin vänskap med
denna energifyllda o framåt kvinna..
Vi åt en god lunch tillsammans på Nordanå, sjöng
sånger o blev underhållna.
Två som känt varandra över 80 år, lusthuset på Nordanå
är skänkt av Gunborgs n'farbror Janne o där i har både n'Alf o
a'Gungorg sov'd när dom var små, a'Gunborg sa att hon var
vaken först natta, för fönstra vor se vacker å färggran..

Stina berättade om Hjalmar o Bertil o även Sture
tog upp en del minnen, bla om Eva den Finska flicka
som varit så förtjust, men Hjalmar hade försett
henne med nya kläder, pengar o mat, sen fick hon åka
hem till Finland, Hjalmar valde att leva ensam..
Plötsligt var kl 16.30 o vi sade snabbt hej o brassade
mot Vännäs, landade på EFS halv sju..
Uppträdandet gick bra men den förvirrade mr.V
glömde "kappot" på Håll mitt hjärta...det tog ett tag
innan jag hittade igen den nya tonarten, jädrigt skämmit...
Lämnade gaget plus lite till, till "världens barn" men fick
med oss en massa fantastiska kakor.
Detta var en kort sammanfattning av gårdagens intryck.
Sitter här med bröstet fyllt av trötthetsångest o vet att
jag måste försöka orka några dar till innan livet tillåter
en återhämtnings period.
Jag mår inte bra av detta tempo men jag överlever..
Samtidigt tror jag att det är bra att testa gränserna då o då..
Nu, nya tag, idag, en flyttdag...
Tjao

1 kommentar:

  1. Det var riktigt intressant runt Hjalmar, fast jag inte kände honom. Dock kände jag en Hjalmar Bertil - min pappa. Honom begravde vi hösten 03 och vår vana trogen i släkten var det i möjligaste mån en glad cermoni. Och vad som förvånade var hur byns "storgubbar" var påtagligt blankögda och milda på rösten. Han verkade vara en viktig person för många, något jag inte riktigt fattat. Så sent som förra sommaren skrev karl-axel nordenberg en krönika om vilken fantastisk upplevelse en tur längs vojmån med storberättaren bertil wahlström var... Skickar 6 kilo ork via tankekraft. Sköt om dig.

    SvaraRadera