lördag 24 oktober 2009

Dagens köksfönster, Zappa o två idoler jag har..

dagens köksfönster..
Det är så mycket som händer nu, samtidigt som tröttheten
är så stor.. så jag får tassa kring mig själv...


bekanta ryggar..
.
Det bidde nästan inga foton från Zappa konserten, jag
var för trött för att dela uppmärksamheten åt olika håll.
Så jag la snabbt undan kameran o ägnade hela mitt jag åt
musiken o musikerna..
Första stycket Octandre för blåsseptett o kontrabas av
Edgar Varèse (1924) kändes som det kunde skrivits idag.
Experentiellt o kul...
Nästa stycke Eros piano (1989) av John Adams med solisten
Paul Crossley ledde mig tillbak i tiden o jag kände film o 40-tal..
Så var det dags för Igor Stravinskij o Scherzo a`la russe (1944)
vid det här laget var jag lycklig som ett barn..
(gå in på Tuben o lyssna på detta stycke, så "lycka" så bra..)
Alla dessa tre hade anknytning till Zappa, han hadeVarese som
idol redan som 15-åring..
Så var det dags för Zappa, fyra låtar (skönt att slippa skriva
stycken, har lite svårt med klassiskmusik språket) på raken..
Peaches en Regalia (1969), Naval Aviation in Art (1976),
Be-Bop Tango (1973) o G-Spot Tornado (1986) och ja.....
vad ska jag säga, så skitbra..ville inte gå hem, ville ha mer.
.
Jag har alltid rosat vår Symfoni orkester, men tidigare
dirigenter har inta lämnat några spår...
Det gör Rumon Gamba, det är andra gången jag fått den äran
att se honom "in aktion" o jag kommer att frekventera vårt
Operahus ofta.. så länge han blir kvar här i stan...
Vilken kille, tänk att lilla Umeå fått den äran att "rå om"
honom några år, woaw..
Men Zappa då? vet inte riktigt ännu, som liveupplevelse..jaja.
Hemma i stereon, mja om jag är på rätt humör så..men det
känns härligt att ha någon att upptäcka, nån tokig f-n som
har friheten o fantasin i behåll, så Ja för Zappa, men i doser
som gör mig lycklig, inte förvirrad.....
.
Dom bekanta nackarna tillhör paret Lystedh..
Två trevliga o goa människor som jag igentligen inte känner.
Men dom pratar alltid med mig när vi möts o jag skulle gärna
lära känna dessa två bättre.
Herr Lystedh är en av mina Idoler hans Jazztuta gör mig lycklig !
Att han sen är en helgo gubbe gör inte saken sämre...
Ibland när jag är riktigt i det blå, drömmer jag om att få sjunga
med honom, fast det skulle jag inte våga i verkligheten, Fnisssss..

Nu ska jag ladda en ny panna kaffe o lösa dagens kryss.
Konstaterar att..när jag är i musiken, bilderna, orden... får
ha fri tillgång till min fantasi o..ja just det, mig..mitt Perfekta barn.
Ja då mår jag så j-la bra, trotts trötthet o värk...
Tjao..

1 kommentar:

  1. Vad ska jag säga. Personligt och bra. Skulle funka fint som recension i en lite modig tidning. Stavas recension så där, förresten?
    Finns inte mer att säga, det känns som jag känner av dig genom texten.
    Ha en mysig helg, jag är återställd efter mina relationsfunderingar. Som egentligen var tänkta för dig men jag tryckte på fel knapp på FB.Nåja, ingen fara.

    SvaraRadera