måndag 19 oktober 2009

Att se det stora i det lilla..

Kerstin skrev igår en massa klokt..igen.
Bl.a att se det lilla i det stora o självklart
gick min hjärna igång, att se det lilla i det stora,
att se det Stora i det Lilla...
Att kunna glädjas åt vardagsundren, inte ta
hälsa, vänner, familjen, platsen vi lever på,
djuren i vår närhet både tama o vilda, frisk luft,
rent vatten, mat, bra mat...konst, musik, teater,
skratt, gråt, att kunna gråta är inte alla förunnat..
Skulle kunna rabbla i evighet, räkna upp saker i
våra liv som vi aldrig tänker på utan ser som en
självklarhet, som vi tror alla har det..
Eller vill tro att alla har det, hmmm.

Men inte ens i detta land är det självklart att kunna
äta tex, allergi mot mat är vanligare än man tror.
Har en bekant som förlorat sin smak o luktkänsla.
Det går inte ens att föreställa sig...
Att inte kunna se, höra, gå, använda sina händer..
Vi vet inte hur morgondagen ser ut o det löns inte att
oroa sig, men att grabba tag i livet just nu o glädjas
över allt vi har istället för att gråta efter mer, ter sig
väldigt vettigt i mina ögon...nåt att jobba på.
Nu när jag sitter o tänker på vad jag mist, så inser jag
att annat har dykt upp istället, mitt liv är en rörelse
av allt som kommer o går, går o kommer.
Ett evigt skådespel, där jag är huvudperson, snacka
om spännande o alla har sin egen teater, varenda
liten en på denna jord...

2 kommentarer:

  1. Så sant, så sant. Sista meningen var riktigt spännande. Fint uttryckt. :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det kanske klassiska som även får det att svindla lite är ju "tänk om jag...". Typ svängt vänster i stället för höger, om jag inte varit lite försenad... Då skulle jag aldrig någonsin träffat människor som kommit att stå mig nära. Eller så är det vissa händelser som aldrig skulle inträffat. Ja, livet är ett gigantiskt plockepinn...

    SvaraRadera