fredag 25 september 2009

wabi sabi- ödmjuk skönhet

En viss grundsyn o minimalistisk smak.
Sjukdom som gett mig energibrist o pengabrist..
Ärvda ting o gamla hus samt ålderns insikt att
allt har sin tid o plats.
Prioriteringarna har ändrats, värdet finns i det
lilla självklara, ofta just framför mina ögon.
Allt detta har skapat den miljö jag lever i nu,
som sakta håller på att klarna o förvandlas till en
enklare o vackrare plats att leva på.
Jaha allt detta visste jag redan men att det har ett
namn o är senaste inrednings o livstrenden...
hade jag ingen aaaaning om.
Wabi sabi betyder typ "ödmjuk skönhet" o är motsatsen
till överstimulans, röra o vräkighet.
Wabi sabi är att bejaka sönderfall, inte bara blomstring.
Ordet wabi kan också betyda fattig...
Den här trenden hyllar det enkla o nötta, men inte det
smutsiga, slarviga o illa omskötta...
Tänk att lilla jag har varit "helt rätt" o inte ens vetat det.
Fnissss.....

2 kommentarer:

  1. Vilka vackra ord. Måste uttalas högt. Motsatsen till "bisi bisi" ;-) Två sätt att se på ödmjukhet: den som är ödmjuk vet det inte själv, eller: om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt *ha ha* Sagt om skönhet: Det blev mycket snyggare sa gumman när hon fick ut gubben. Hälsar en fredagsfilosof i Mumindalen.

    SvaraRadera
  2. Tackar för kloka ord från Mumindalen !

    SvaraRadera