onsdag 23 september 2009

RIP Hjalmar Olsson 19151026 -20090922

Min farbror Hjalmar finns inte mer, ska jag vara
ärlig så kände jag inte honom särskilt väl...minns
honom som en kort man, som skojade med mig
jämt o att han hade en gammal Saab som han
puttrade runt med.
Minns även hans skratt o hur han lät när han
talade, det förvånar mig, som aldrig brukar
komma ihåg något.
På hösten kom han med gigantiska morötter i en
hink med sand till mamma.
Så planterade han träd i vår stuga utan att fråga...
Mamma var kanske inte helt nöjd...
Han var musikalisk o tyckte om att sjunga o spela
på sin orgel, religiösa läsarsånger dyker upp i mitt
huvud, han försökte få pappa i samma spår
genom att ge honom en gammal elorgel men där
gick han bet...pappa höll sig till sitt munspel han.
Odla gissar jag var hans favoritsyssla, minns det
inte men vet att han hade växthus, grönsaksland
o massor med bärbuskar.
.
Han skulle ha fyllt 94 år i år men så blev det inte,
tror att han kommit till sin himmel som han
tyckte så mycket om..(väljer att tro på himlen idag)
-Ha det nu så gott o krama pappa o mamma från
mig o alla andra som som finns i din himmel som
vi känner bägge två, alla änglar..
.
Innan jag slutar vill jag visa några bilder, då
jag tack vare farbror Hjalmar fick träffa delar
av "släkta mine" som jag inte sett på länge.
En dag i maj 08 möttes vi närmaste släktingar
på Hjalmars gård en liten bit utanför Skellefteå.
Vi skulle rensa upp stället för att det skulle säljas.
Hjalmar själv var ju sjuk o gammal o kunde inte
vara med, lika bra så...

Den här krubban var inmonterad i en gammal
TV tillsammans med en tavelbelysning.
Vi hittade den uppe på vindan i det hus han bodde i,
det är svårt att beskriva känslan som denna
installation framkallade...
Själva figurerna hade han köpt med sig hem från en
av sina resor till Jerusalem.
Hela huset var fyllt av klockor som han byggt, det
hängde flera i varje rum, även på vindan.
Nån hade dragit upp dom alla, det var nästan
spöklikt, som en symfoni av ticktackticktack.
Tyvärr har jag ingen klockbild.

Lunchpizza, detta vart en lustig bild...hmm
Längst till vänster jag, sen Micke (min kusin Sonjas pojk
go o trevlig) Kenneth (svågern) kusin Mary, kusin Gunnar
systeryster Boel, broder Bertil O min Valter, saknas gör
faster Birgit, farbror Sture o Linnea...så kul att träffas
kusinerna o Pitepojken Micke !

Humor hade han gubben, undrar vad han tänkte
när han klippte o klistrade detta..
Andra meningen ska sluta med te.

Det här är min bror Bertil o min farbror Sture, faster Birgit
o en Linnea på språng in i huset, samt en bråkdel av de saker
som vi eller mest dom sorterade o körde iväg..
En riktig samlare o ett riktigt original har gått ur tiden.

2 kommentarer:

  1. Kan konstatera två saker.
    Jag är ingen kapitalist OCH Valter har ingen väst! Vad är det som händer? ;)
    Sov så gott.

    SvaraRadera
  2. Västen är nog under tröjjan...

    SvaraRadera