måndag 21 september 2009

Mona's ägg


När Mona hemtar mjölk här lämnar hon alltid en låda ägg.
O jag öppnar alltid denna låda med samma spända förväntan.
Slutar aldrig förvåna mig över färgerna på dessa ägg, gröna
nästan in till blå, bruna som choklad eller mot rosa.
Prickiga, fläckiga, dom är så vackra att jag blir rusig.
Goda är dom också o en sockerkaka på Mona-ägg blir
alldeles guldgul..
Folk borde ha egna höns o sluta köpa ägg på affären..
Vita stora men innehållslösa..slår vad om att Monas höns
lägger ägg som är dubbelt så näringrika som dom vi köper
på affären...Lyckliga höns=läckra ägg.
Men säger ni, vi kan inte ha höns in i stan hur skulle det gå.
Tuppar som gal o hönor som skiter..
Bra säger jag, vana säger jag, kan folk stå ut med motorljud
o lära sig leva tex nära järnvägen, då slutar man snabbt
höra tuppen som gal.
Några höns behöver inte mycke plats på en tomt, ett litet
hönshus o lite gräs att påta runt på..
Ni har gratis o finfin gödsel till rabatterna o inga rester
behöver slängas, dom äter ALLT, till o med trasigt porslin
ger man till höns, bra för skalbildningen på äggen.
Doften från höns kanske inte är kulinarisk men i jämförelse
med bilavgaser är den ok o man blir inte sjuk av den..
Ungarna får göra nåt som är betydelsefullt o på riktigt
om dom får ta hand om dom, hönor är trevliga o kul.
Riktiga personligheter kan dom bli o vackra..
Men du har ju för tusan inga höns själv Inger, säger ni.
Sant, men jag har Mona's...o om inte allt för lång tid ska jag
skaffa egna höns om min plan håller...
Tjao


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar