tisdag 2 oktober 2012

alla skriver om lycka..

sa till G att det är väl hösten som får
oss att dra ner på tempot o hinna tänka lite..
Hon skriver bra om tankar, det gör A-L också
som just nu läser en bok om lyckan o hur den glider oss
ur händerna alldeles i onödan bara för att vi tänker snett...
(rätta mig om jag har fel A-L)
 
mitt i det jag skriver nu ringer en dam från försäkringskassan
o förklarar att det steg som jag nu trodde var klart, nog enligt
lagstiftning kommer att fortsätta i många år...
eftersom jag inte vet om jag kommer att bli bättre eller inte...
enligt lagstiftning sitter jag nu fast mellan arbetsförmedling
o försäkringskassan...som en unge mellan två stridande
föräldrar i skillsmässa som slåss om att slippa ha vårdnaden...
 
Lycka är ett hårt ord som inte passar med innebörden
 
Jag vaknade i morse o såg fram emot dagen...
nu sitter jag här, totalt slut, tårarna rinner, kroppen har krampat ihop
det gör ont, hjärnan är tom...ja jag vet..problem är till för att lösas
men det är fan så svårt att slåss från knästående,
ensam mot två elitförband...
 
Tänk om man kunde klara sig utan pengar
då kunde jag lugnt säga åt AF o FK att aldrig mer ringa
eller skriva till mig...dom skulle få besöksförbud...
Jag skulle slippa alla högtravande ord, alla ångestframkallande
blanketter, att inte måsta berätta om mitt privatliv för ännu en ny
handläggare, inte behöva sätta min namnteckning på ännu ett
dokument som jag inte förstår...
ägna min lilla ork till att tillfriskna, vara mina barn till stöd,
ge min familj en mamma som går att räkna med...
 
Det har dom inte haft på många år
o efter dagens telefonsamtal kommer dom nog inte att få
det inom en överskådlig tid, om än nånsin...
 
Jag som skulle skriva om lycka...det sket sig...
 
kommer igen en annan dag...
 
 

5 kommentarer:

  1. Det känns grymt att läsa det du skriver. Och jag vet att många är i en liknande förtvivlad situation. Var själv snubblande nära att hamna i fas 3 helvetet. Men även om du vacklar idag är jag säker på att du är samma fantastiska resurs som du alltid varit för din omgivning. Det du uppfattar som bräcklighet ser vi andra som styrka och lyhördhet!

    SvaraRadera
  2. Trullen i kullen3 oktober 2012 kl. 18:01

    Har diskuterat och funderat mycket över det du skriver just nu de senaste dagarna och jag har insett att man faktiskt KAN leva utan pengar och välja att vara lycklig utan att ens ifrågasätta sitt eget värde som individ, för det finns fortfarande platser på jorden där begrepp som ensamhet inte existerar och granne har samma betydelse som familj, där barn aldrig lär sig förstå att mat är ett nöje man kan avvara och där Behovet av tillgång till alkohol, klackskor och ipren inte är självklarare än Behovet av gemenskap och rent vatten, där livet är till för att levas och inte våndas över det som varit och där misstag existerar bara för att kunna förlåtas och glömmas.

    LYCKLIG FÖRE LYCKAD och glöm aldrig det käraste mor, att vara lycklig är ett val som bara du själv kan välja, eller välja bort, precis som för alla andra.

    Vi VET att vi inte mår bra av att leva som vi gör i vackra Svea, och att våran verklighet och självbild är så förvriden att vi ändå accepterar att det (tydligen..?) måste vara så.. för vi har ju så mycket att vara tacksamma för här uppe, eller hur..?

    Älskar dig och tack för att du gett mig plats att utvecklas till en människa som vet att verkligheten som vi vet den sällan är våran egen, vi är inte alla lika medvetna om att vi alltid har ett Val. Så torka tårarna och tänk på det som faktiskt ÄR på riktigt, glöm monopolpengarna och välj att värdera din tid i livet på ett ärligt sätt för dig själv, det förtjänar du! Du VET vad som är viktigt på riktigt, för det har du lärt mig också.

    Glöm inte verkligheten nu, lägg undan ångesten och måstena och bordena och NJUT AV DEN VACKRA HÖSTEN! Den räcker inte länge till nu, och du förtjänar det. Du har tid till resten när det går, men inte om du slänger bort den på det du vet inte är på riktigt. <3 /Flisa

    SvaraRadera
  3. lustigt...när jag skriver direkt ur hjärtat utan minsta redigering..ja då kommer gensvar i dom varmaste o klokaste toner..Kram kära...

    SvaraRadera
  4. ....Inger, Inger - jag tror jag sagt det förr....men - du borde skriva en bok. Illustrera med dina målningar eller foton. Den boken skulle vara till hjälp för många!

    Mmmmm, det gäller att vara frisk och stark om man ska orka vara sjuk! Så tänker jag ikväll när jag haft en del nötter att knäcka - fy för fan....får man säga så?

    Fler foton till folket Inger!!!

    SvaraRadera