tisdag 18 maj 2010

Funderingar i värmen o en kopp kaffe..

Sitter här i värmen o funderar över
allt jag inte vet eller förstår...
.
Denna värld är så komplex att vi små
människor inte har en chans..
Ja en del vet vi ju, tex att systemet på
vår jord är långsamt, går i cykler mm.
Men att leva långsamt o med naturen
eller att vara ödmjuka för vår okunskap
om denna planet o allt den är o har..
gör vi o är inte.....................
Vi är tamefan inte så kloka vi...
.
Såg o hörde igår en föreläsning om
Brasilien detta gigantiska land..
Fantastiskt vackert, frodigt, ett paradis.
Ett gäng Svenska bönder var där på
studiebesök i vintras..
Snacka om ett land med med motsättningar.
Fruktansvärd fattigdom, riktigt rika o
allt däremellan..
Hur mycke folk som helst så arbetskraften
var billig, maskiner däremot var dyrt..
.
Jag har inga åsikter om hur man lever
där borta, har svårt att förstå... inse de
förutsättningarna dom har att tas med..
Jag menar fattigdom bl.a..om ungarna svälter
bryr man sig nog inte om hur hönan haft det
bara den finns där att äta...

Men vissa saker reagerade jag på o vill
ta upp...ingen respekt för bekämpningsmedel,
det sprutas glatt all sköns gift för olika
syften...o djurhanteringen i värmen...tuff..
En annan sak som syntes mig olustig var på
ett riktigt modern stort slakteri, slog
man ihjäl djuren med klubba...vilket inte
är så enkelt o resultat därefter..

Man får sig en tankeställning...ska vi äta
importerad mat..faktum vet vi inte vad vi
äter då...eller handla av en bekant bonde
här..inga gifter..god djurhållning...
Det sista känns självklart men det är dyrt..
eller är det så att det är det enda vi
har råd med om man ser till framtiden...
.
Sitter här i värmen o funderar över en
kopp kaffe........

3 kommentarer:

  1. Du är så klok Inger =)
    Du sätter ord på det jag tänker och tycker.
    Kanske att vi som gått i väggen har en annan syn på livet och passar inte in i detta kalla och människofientliga samhälle ???
    Fortsätt och skriv och dela med dig av din klokskap. :)

    SvaraRadera
  2. Jag böjjer min nacke o tackar för en komplimang jag har svårt att se som sann..
    Tack anonym..:)

    SvaraRadera
  3. ...ja ibland blir man ju tokig av allt funderande och människan är nog ganska ovarsam med tillgångarna vi får. Både vad gäller natur och kärlek.

    Spännande föredrag och beundransvärt hur människor engagerar sig!

    Men Inger, så länge det finns några som verkligen funderar och ställer saker och ting på sin spets....då...ja då kan vi nog eller då måste vi nog se framåt med förhoppningar.

    Så hälsar jag från frukostbordet med solen i ögonen och skir grönska utmed kanalen!

    SvaraRadera