måndag 3 september 2012

Hjärtegott skratt...hjärtegod mat o bästa sällskapet

 
här kommer två händelser som förgyllt mitt liv senaste dagarna
o då är glädjen över att Aimee besökt oss inte medräknad..
Just nu ligger hon i sängen o filosoferar o jag fick en stund vid datorn
 
den ena händelsen skedde i Fredas kväll...
jag satt däckad i soffan framför Diggiloo när plötsligt
Anders dyker upp i TV-rutan i gul 70-talskostym...
sjungande vi går hem till Max...oslagbart...
Max Fenders...frillorna...musiken...moovsen...
Svensk kultur, Svensk historia när den är som bäst...
nu sitter jag här o fnissar en måndamorron,ja...
det säger väl allt.
 
andra händelsen skedde tidigare i morse...
ser i ögonvrån nåt stort brunt på vägen mot Eriksborg...
hmmm...nåt som inte ska va där..
en av våra kvigor på morgonpromend
o på vägen till råga på allt...
förklarade för den nyvaknade Aimee att mormor
måste ut o Aimee får kolla i fönstret...
letade rätt på bonden i lagårn...
gick ut o ropade på den rätt stora rymmaren...
hon lystrade genast o vände o började skutta hemåt...
jag trodde inte mina ögon..
för säkerhets skull ville Valter ta sig förbi henne så
att hon inte skulle ångra sig o sticka iväg...
men hon verkade mest glad av att vi kom o sprang
glatt mot oss, förbi Valter o in i hagen till sina kompisar...
kvigor är lekfulla o i vanliga fall brukar det ta en stund att
få in dom i hagen igen...men inte idag...
fem minuter så var hon med gänget...
tjo
 
i övrigt så plockar vi nån svamp, nåt bär o så
 
den sena middan i går, en renskav...
med Sunnas goda ren, Valters gräddmjölk, dagens
tegelsvamp o kantarell, egen timjan, egen potatis...
resten av ingrediensrena var Svenska...
o Svartavinbärssaften var kokad på morron..mumma !
 
nu måste vi åka till stan
Tjao

1 kommentar:

  1. Woaw, sicken härlig kviga!

    Och sicken smarrig middag, det vattnas i munnen. Jag köpte renskav nyligen...nåt fryst jäkla elände - halva måltiden slängdes. Bortskämd kanske - men fy för fasen va illa det var. Lyckostar kan ni vara!

    SvaraRadera