onsdag 22 augusti 2012

Livet rullar på...


här i H-sjö
nya liv föds, andra tar slut...
Det här är drängan Louise o kalven Johanna
Johanna är drygt en vecka o kom till världen
inte helt villigt kan man lätt säga...
men som oftast gick allt bra o mor o dotter mår bara fint
Bonden är lättad o mycket, mycket glad efter
några rätt bekymrade dar, han visste redan innan
kon skulle börja kalva att nåt inte stämde...
Jag vet inte hur han gör...men han vet

Jag skulle önska all världens kor fick ha en Bonde
som Valter att bo hos o att det gick att få en bättre
ekonomi på små jordbruk som detta lilla...

Just nu funderar vi på hur vi ska lösa frågan
hur vår fina Mazcara 12 år ska få ha det gott...
hon mjölkar inte så mycket mer, men är vid god vigör...
Fantiserar om att även kor, i vafall fantastiska raskor
som varit friska o jobbat så länge som vår...
kunde få en ålderspension av staten...
Då kunde hon få leva, idisla, bli ompysslad
o sen sluta sina dar på naturligt sätt...

men varför skulle en en gammal ko klara sig undan
slakt...i vårt moderna samhälle finns inte utrymme
för den typen av omtanke...vi prioriterar ju inte ens
ekonomi till våra gamla tanter o farbröder på hemmet...

vi människor gasar på men klotet snurrar i sin vanliga
lugna trygga takt...o livet, ja det rullar på...

Kram


1 kommentar:

  1. Njuter dina bilder, lugnet och funderingar. Tänker vidare - hur hade mitt liv blivit och var, om jag fortsatt mitt förhållande med Öberg från Teg.

    Kanske jag bott i fina björkarnas stad. Hm!

    Lev väl hälsar Gunilla

    SvaraRadera