fredag 4 mars 2011

Men nu ni...

har jag fått allt att funka...woha
o då blidde det ju självklart så många bilder att
jag fick dela upp Irland i två delar...
ja inte landet det sköter dom själva, utan min lilla
reseberättelse....

Som sagt vi fick erbjudande att följa med på en
Bonderesa ja, studieresa, till Irland i fem dar o det
tackar vi inte nej till...näpp.
Jag kände inte en kotte av våra medresenärer,
förutom Valter då...det är en bra start...
Allt till o med människorna, helt förutsättningslöst.
Ett fantastiskt land o våra nya vänner, dom ser vi
gärna igen...förhoppningsvis på en ny resa...

Tidigt flög vi från Umeå till Sthlm där mötte vi Anki
vår reseledare o resten av gänget från Norr...
Vi landade på Dublins flygplats tjugo minuter före
beräknad ankomst...vi 11 tiden...
Där möttes vi av Eva o Robbie vår busschaufför...
Eva som är Svenska boende på Irland sen länge
gav oss en massa intressant kunskap...hon var med
oss de två första dagarna...Robbie var med oss från
början till slut...tålmodig o trivsam...
Jag vart nog lite tvärkär...mmmm
Vädret var skönt, ingen snö, typ vår...
Guidning genom Dublin mot vårt första besök...
Guinnes Storehouse...
En perfekt starter för ett besök på Irland...


Vackraste porten i Dublin...kanske...



Godaste maten på hela veckan fick vi på GS...
tycker jag i vafall...

Vatten o


korn...vackra ingredienser i Guinnes goda öl...


Häftig utsikt från Gravitybar...


å gott öl i gott sällskap offcourse...


Dag 2...New Grange...5000 år gammalt..magiskt..


Redan då visste man hur vi "bönder" skulle fås att
häpna o förundra oss, antar gärna böja oss inför
makten o storheten...
jaja...inget nytt under stjärnorna inte...


Första gårdsbesöket...Hackballcross...


utsikt över betesmarkerna från gården...


Dessa goa Irländare...en övergiven kyrka...ja
vad gör man me den...en pub kanske..nice
men vi missa livemusiken...


Dag 3...besök hos Pat Lalor, Ballard Organic Farm
.

Duktiga, kunniga, varma o roliga Robbie...


Inte bara jag som fastnar för detaljer....


Utsikt från ett gammalt Whiskeydestilleri...
.
100-årigt vattenjul


Tunnbindare ser man inte varje dag o en riktig
en till råga på allt...


Antog utmaningen för en tvåpersoners match
i Whiskeyprovning mot Ove...
vi fick en delad andraplats, 2 rätt av 3
å ni behöver inte vara oroliga...dom andra hade
redan fått smaka på husets dryck...
o jag antar att det jag lämnade i glasen blev väl
omhändertaget av mina ansvarsfulla medresenärer...
känns tryggt...
detta var del 1 av 2...om nu inget "onnes" kommer
del två inom en rimlig tid att dyka upp...
Håll till Godo

3 kommentarer:

  1. Åh vad kul att se hur ni haft det! Vilken spännande resa! Hade velat följa med men jag har ju ingen bonde. Hm vem ska ta med mig på nån kul resa kan man undra?

    SvaraRadera
  2. Men hallå gumman...ingen semester på sommarn o om det ska bli en längre ledighet sen på vintern...typ fem dar, då måste det va billigt så man har råd med avbytare...
    näää satsa på en konsult eller nåt liknande som inte jobbar så mycke men tjänar stålar...
    Kram...fasiken vad jag saknar dig....

    SvaraRadera
  3. Tack snälla Inger för bilderna. Skulle vilja höra mer om New Grange.

    Och vad AL:s ev. sällskap anbelangar så kan jag meddela Västerbotten att anbud saknas icke...och nu vet jag vad "han" har köpt.....jäklar, där finns det stålar!

    Fin resa!

    SvaraRadera