torsdag 8 november 2012

Kvinnokraft o morgonrodnad...

 
Kvinnor har en benägenhet att hålla ihop
folk får säga vad dom vill..så är det.
 
När jag var liten träffades kvinnorna i byn en gång i månaden
hemma hos varandra eftersom det passade bäst.
Dom tog dit en präst o sjöng lite psalmer, ett bra sätt att
få träffas under legala former (dom fick ju inte framstå som
lata bara för att dom satt av en vardag i varandras sällskap)
Det kallades för symöte...självklart hade alla ett litet broderi,
en stickning eller virkning för händer...en extra skyddsåtgärd
ifall nån skulle genomskåda präststackarn som mest njöt
 av all kvinnofägring o det magiska fikabordet.
 
Då mina barn var små behövde vi ingen ursäkt för att
prata bort en dag med väninnorna...
Det var rätt knapert i kassan..så vi gick hem till varandra,
det dignande kakbordet var utbytt mot hembakt bulle o EN kaksort,
helt okej o vi slapp ju prästen..hurän om jag saknade sången ibland.
 
Idag samlas mammorna på kafé, tolv barnvagnar gör att ingen
annan ryms i lokalen o barnaskriken får en att oroligt undra om
nån behöver hjälp att komma igång med amningen...
Ja jag är rätt trött på mammaflockarna som slår läger
utan respekt för övriga invånares önskan om en lugn
stund med en kopp kaffe...jag har redan haft min tid med
barnaskrik o vill ha min tid för matro nu...
 
Men jag får väl medge att det är fantastiskt att vi lever
i ett land där småbarnsföräldrar nu för tiden har råd att
gå ut o fika.. men framför allt att kvinnorna fortsätter att
att träffas o hålla ihop som dom gjort i alla tider o kommer
att göra för all framtid...Kvinnokraft !!!
 
 
 
 
en bild från gården i helgen som var...
morgondimman som skingrar sig är magisk...
 
ha en bra dag Kvinnor o Män :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar