onsdag 14 mars 2012

det är skönt att vara 50...

idag blir vi bombade med intryck om hur vi ska se ut
o vad vi behöver för att vara lyckliga...eller snarare lyckade.
Jag tycker mig se en ny självbild växa fram...
såhär tycks det mig te sig...

Då...-jag håller mig hel o ren, klär mig som jag trivs o kassan räcker,
min kropp är mitt hem o mitt verktyg...bär stolt ärren efter barnafödsel mm
o respekterar o accepterar ålderns förändringar...
ju tryggare jag är i mig själv ju bättre mår jag o ju mer kan jag värna om andra.

Nu...-jag måste ha senaste modet, klär mig som jag förväntar mig ska
imponera på andra o det ska kosta...
min kropp ska inte visa att jag lever, den ska se ut som normen säger just nu...
typ... hårlös, smal, hård med stora bröst (för tjejjer)
jag visar att jag har ett gott självförtroende genom att alltid prioritera mig själv...

ja visst generaliserar jag, ja visst driver jag med nutidsmänniskan...
kan inte låta bli...tänk att nån kan bli arg, riktigt arg över en
orakad armhåla (dagens diskussionsämne på FB)...det får en att fundera...

min känsla...Gud så skönt att vara medelålders med vetskapen att insidan
är jag o utsidan bara ett verktyg...

Tjao

1 kommentar:

  1. ...precis, att få känna sig trygg i och med sig själv. Och häromdan talade vi om "ungdomlig". Du vet när man beskriver en äldre person med något så positivt som "hon är så ungdomlig". Och vi ställer oss frågan...hur är man ungdomlig, varför är det bra....eller ens - är det bra?

    Spännande är det, hur vi och varför, vilka vi blev och varför, vilka vi VILL vara och VARFÖR....

    Trevlig helg!

    SvaraRadera